600% økt synlighet styrker billettsalg for Notodden Blues Festival

Notodden Blues Festival

Engasjement i sosiale medier fører til 600% økt nett-trafikk og økt billettsalg. Notodden Blues Festival selger konsertbilletter så det synger.

Etter flere år med analog annonsering har Telemark Online deltaker Notodden Blues Festival gjort storsatsing på digital annonsering og sosiale medier - det fører til økt trafikk til nettsidene med opp til 600% og økt billettsalg. Om Notodden Blues Festival går mot rekordår med salg av billetter, vet de først når festivalen er i havn. Vi har snakket med Jostein Forsberg i Notodden Blues Festival.

Digital markedsføring gir nye muligheter

- Notodden Blues Festival har holdt på i 28 år. Mange av årene siden oppstarten i 1988 har vært «analoge» i forhold til den dominerende delen av markedsføringen. De siste årene har dette endret seg mye. Mange nye muligheter har dukket opp i forhold til digitale markedsføringsaktiviteter. De siste årene har vi dreid vårt markedsføringsarbeid fra aviser og magasiner på papir til ulike typer digitale plattformer, uttaler Jostein Forsberg i Notodden Blues Festival.

"

- I 2015 synes vi at vi har fått et bedre grep om digitale platformer, og deltakelsen i Telemark Online har vært en av faktorene som har spilt positivt inn i denne for oss viktige prosessen, sier Jostein Forsberg i Notodden Blues Festival.

"

Notodden Blues Festival: tiltak for nettsatsning

Programslipp Notodden Blues Festival. Foto: Facebook.com/Notodden-Blues-Festival

  • Digital strategi
  • Nye nettsider
  • Forventer omsetningsøkning
  • Benytter sosiale og digitale medier strategisk.
  • Analyserer trafikk via Google Analytics.
  • Programslipp på nettsider
  • Adwords-kampanje
  • Facebook-annonsering og fremming av innlegg
  • Målgrupperettede annonser i annonsenettverk.
  • God erfaring med retargeting på sidene (viser annonser til tidligere besøkende)
  • Radio Norge-reklame gitt god analog oppmerksomhet og fører trolig til økt organisk søk.

Effektiv kulturformidling

- Vår tilstedeværelse «online» har blitt bredere og mer målrettet og tilsynelatende effektiv. Vi jobber bevisst med dette og ser 2016 vil bli enda bedre i så måte for oss, uttaler Notodden Blues Festival.

"

- Med 23 500 følgere på Facebook er det også viktig at vi er relevante og serverer riktig og aktuelt innhold i forhold til samspillet mellom våre følgeres, og egne behov, sier Jostein Forsberg.

"

Bevisst på innhold og funksjonalitet.

- Vi er glade for at vi satte av tid til dette og føler at vi fikk mye igjen for deltakelsen. Vi var i prosess med å gjøre om våre nettsider og deltakelsen i Telemark Online var en hjelp for oss i dette arbeidet. Vi ble mer bevisste på hva vi ville med vår hjemmeside både i forhold til innhold og funksjonalitet. Vi føler også at vi fikk økt vår bevissthet i forhold til vår bruk av sosiale medier både når det gjelder brukerkontakt og annonsering, uttaler Jostein.

"

- Vi synes Telemark Online virket veldig spennende og målrettet i forhold til utfordringer som vi opplever i hverdag. Vi valgte å melde oss på til tross for at det er i det halvåret som er mest hektisk for oss sier Jostein Forsberg i Notodden Blues Festival.

"

Flere lyttere til Bluesfestival

Little Steven fra Bruce Springsteen & the E Street Band. Foto: Notodden Blues Festival, Bluesfest.no.

- Notodden Blues Festival har opplevd både vekst og resultatforbedring i 2015 i forhold til 2014. Årsakene til det er sammensatt og skyldes mange forhold, men vi føler likevel at vi har truffet bedre med vår digitale markedsføring i 2015 enn tidligere. Målet er at dette skal bli enda bedre i 2016 både i forhold til synlighet, merkevarebygging, økt besøk og resultat, uttaler Jostein.

- Deltakelsen i Telemark Online har økt vår bevissthet rundt aktiviteter knyttet til digital markedsføring og bruk av ulike typer plattformer. Vi har både fått bekreftet tidligere antakelser og fått gode innspill til å tenke nytt.

"

- Annonseringen av at Little Steven fra Bruce Springsteen’s E Street Band kommer til årets festival, førte til artikler, reaksjoner, kommentarer og delinger i sosiale medier, som igjen leder til økt interesse for festivalen, tilfører Jostein.

"

600% økning i trafikk for Bluesfestivalen

Nye nettsider fører til økt trafikk fra norske, utalandske og sosiale kilder.

"

- Trafikk fra utlandet har økt med 150%, norsk trafikk har økt med 500% og sosial trafikk med 600%!

"

Sosialt engasjement varmer blueshjertet

Notodden Blues Festival har rundet 23 500 følgere på Facebook, med rekkevidde for innlegg på 29 295 på en uke og 1420 i engasjement.

"

- Vi har solgt flere billetter og utvikler stadig tilstedeværelsen vår i sosiale medier, sier Jostein Forsberg i Notodden Blues Festival.

"

- Vi trenger fortsatt å utvikle oss og markedsføringsstrategien går stadig mer i retning web traffic og sosiale medier. Denne lille God påske-videoen f.eks. hadde 23 216 visninger visninger, fortsetter Jostein.

Konsertbilletter på nett

Notodden Blues Festival har i samarbeid med Serit Itum laget ny nettside med bilettbestilling på nett.

"

- Vi har benyttet oss av Serit Itum AS og Reklamehuset Wera. Begge har gitt meget godt inntrykk og har hatt gode ting å bidra med, sier Jostein i Notodden Blues Festival.

"

Supersonic Blues Machine. Foto: Notodden Blues Festival, Bluesfest.no

Notodden Blues Festival i digitale medier

Alle vil til Notodden for å lytte til blues

- Ikke overaskende er bluesfest.no en nettside som er veldig nyhets / slipp og sesong-sensitiv. I begynnelsen av juni slapp festivalen headlineren Supersonic Blues Machine og dette førte til dobling av trafikken på nettsidene. Programslipp er derfor viktig for bluesen, sier Marius Hage i Serit Itum.

-  De er en humoristisk og entusiastisk gjeng med en unik posisjon i bluesmiljøet, ikke bare i Norge men også ute i verden. De har et stort hjerte (og god teft) for god bluesmusikk, samtidig er de veldig gode til å ta vare på det lokale miljøet i Notodden og omegn. Tror ikke det er alle som vet hvor stor festivalen egentlig er,  fortsetter han.

"

-Vi var i Memphis med bluesfestivalen i mai. Der så vi hvilken posisjon Jostein har i miljøet, alle ville snakke med Jostein – og alle vil til Notodden! Sier Marius Hage i Serit Itum.

"

Tre tips har du til andre som ønsker å fornye seg digitalt?

  1. Være nysgjerrig og sulten på ny kunnskap
  2. Benytte seg av tilgjengelig ekspertise
  3. Sette av tid og ressurser, delta gjerne på Telemark Online!

Faktaboks: økning i trafikk for Bluesfestivalen

  • 23 500 følgere på Facebook, med rekkevidde for innlegg på 29 295 på en uke.
  • Målgrupperettede annonser i annonsenettverk gir dobling av trafikken på nettsiden.
  • Adwords den den tredje største kanalen til bluesfest.no i fjorårets annonsering. 
  • 1.2-26.6.2015 vs 1.2-26.6.2016:
  • Ca. 10% av besøkende sluttfør kjøp.
  • Utenlandske sessioner: 4 500 (30%) vs. 11 000 (25%). Over 150% økning.
  • Norske sessioner: 7 500 (70%) vs 37 000 (75%). Inntil 500% økning.
  • Sosiale sessioner: 600: vs. 2 900. Inntil 600% økning.
  • Mobil/ Tablet: 45% vs. 50%.
  • Konvertering (kjøp billett) desktop/mobil/nettbrett: 3%, 1,5%, 4%.
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn