- Det er viktig å inkludere ungdommen, de skal drive reiselivet fremover!

Tele-Tur satser på digitalt reiseliv

Turoperatøren Tele-Tur startet opp på 70-tallet. Nå står ungdommen i front som historiefortellere for turbilene i Telemark og Europa.

Tele-Tur startet opp som et felles firma hvor alle busselskap i Telemark samarbeidet om et eget turbilselskap på slutten av 70-tallet. Nå er de datterselskap av Drangedal Bilruter. De har turer i hele Europa og har nettopp sendt en buss til Polen. Hvert år har de påsketur med Røde Kors, i år er det Vierli som står for tur.

"

- "Vi reiser rundt i hele Europa, med fokus på Telemark. Vi er en operatør med kunnskap og tilhørighet i Telemark og ønsker å kjøre turister inn i fylket, like fullt som ut i Europa. Det lykkes vi bra med. Hver uke kjøres videregåendeelever fra hele Telemark opp til Verdensarven i Notodden og Rjukan i forbindelse med Den kulturelle skolesekken", sier Bertil Petterson, Daglig leder i Tele-Tur AS.

"

- Ungdommen kan markedsføring!

I dag er Tele-Tur 3 ansatte og 1 lærling. Lærlingen produserer turer, innhold for foreninger, deltar på turer og tar stor del i markedsføring, på nett, Facebook og Instagram.

"

- "Vi er eneste tur-operatøren i Telemark som har lærling innenfor reiseliv og er både stolte og heldige som får ta del i kunnskaps-deling. Det er bare positivt å ha lærling, «Ungdommen kan dette bedre enn oss gamlinger vettu»", humrer Bertil.

"
"

- "Vi har tidligere hatt praktikant fra Høgskolen i Sørøst Norge. Det er viktig for oss å utvikle oss som bedrift og få med ungdommen, det er de som skal drive reiselivet fremover!", roser Bertil i Tele-Tur.

"

Tele-Tur står linet opp for busstur

- Nettet er den rimeligste annonsekanalen

- Før Telemark Online var det en utfordring å nå ut med informasjon om Tele-Tur. Det var ikke så mange som visste om oss og vi ønsket å være mer synlig, sier Bertil.
- Vi ønsker å være i forkant. Nettet er den rimeligste annonsekanalen for oss og flere og flere av våre kunder er der. Målgruppen vår har vært pensjonister, legger han til.

"

- "Med markedsføring i sosiale medier snur vi om på flisa og inkluderer folk som ønsker en opplevelse. Vi når yngre målgrupper enn det vi har gjort med avis", opplyser Bertil i Tele-Tur.

"

Fokus på historieformidling i tradisjonell og digital markedsføring

Tele-Tur har nye nettsider som er utviklet i samarbeid med Telemark Online fagpartner Folkebadet. De har en kombinasjon av tradisjonell markedsføring med noen avisannonser, egne arrangementer, DM – reklame i postkassen og markedsføring i sosiale medier. 

"

- "Både historiefortelling og annonsering er viktig for å få frem budskapet. Tilstedeværelse på Facebook og Instagram gir resultater med flere følgere. Vi når mange flere jamt over og får bestilling og påmelding på turer via Facebook".

"

Nyhetsbrev fra salg i PDF til historieformidling i Mailchimp

- Vi har vridd måten vi jobber med nyhetsbrevet. Før var det fokus på salg i en PDF. Nå er vi historiefortellere og formidler verdi. Det virker, i dag har vi en liste med 700 og stadig flere vil ha nyhetsbrev fra oss.

Arbeid over tid gir digitale bestillinger av bussturer

"

- "Vi ser en tendens til vekst og at folk finner oss lettere. Vi har aldri hatt en sånn pågang som akkurat nå de siste månedene, det kommer av at vi har jobbet med digitale medier over tid. Det er viktig å være tålmodig, det tok 1.5 til 2 år for oss å se endring. Kundene må bearbeides og vi må fortsette å oppdatere oss på Facebook og Instagram".

"

Deltakelse i Telemark Online for Tele-Tur:

  • - Var med på å åpne øynene på hva vi kan få til på nett
  • - Påvirket måten vi kommuniserer med kunder
  • - Igangsatte prosessem med å legge en strategi på hvor treffer vi folk og hvordan nå frem der

Samarbeid med Telemark Online fagpartnere på veien videre

Tele-Tur har hatt et samarbeid med Telemark Online fagpartnere Folkebadet og Edison Wolfram.

"

- "Samarbeidet med Folkebadet har båret frukter. Vi har utviklet samarbeidet over to år, med nettsider, innholdsstrategi på Facebook og reklamemateriell. Nå tar vi med Folkebadet i utvikling av nettsider for Drangedal Bilruter og Turistinformasjon i Drangedal Kommune", roser Bertil.

"
"

- "Tommy Holt fra Edison Wolfram har vært her og holdt foredrag om digital strategi, veldig nyttig og bra!"

"

Bussjåførene i Tele-Tur klar for nye eventyr

Digital satsing:

Tre tips til andre som ønsker å være digitale

  1. Tenk som kunden - hva er det jeg som kunde ønsker å få opplyst?
  2. Ikke tenk så mye på å pushe salg, det går folk lei av. Kom med de gode historiene om det folk holder på med
  3. Ikke gi opp om effekten ikke kommer med en gang. Det tar tid å komme inn i det og lære Facebook og Instagram. Det hjelper godt med en lærling!
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn