Fjellveterinæren fra etablering til 3 ansatte på 1 år (1/2)

Fjellveterinæren Oddrun Runde forteller sin historie og erfaringer fra Telemark Online. Foto: Morten Bjerk

Fjellveterinæren Oddrun Runde, forteller sin historie fra nyetablering til å ha skapt arbeidsplass for 3 ansatte på 1 år gjennom digital synlighet.

«Hos Fjellveterinæren er din firbente venn i trygge hender», slik lyder slagordet til Fjellveterinær Oddrun Runde, og hennes team.

Fjellveterinæren hadde offisiell åpning av klinikken i februar 2015. På 1 år har de skapt arbeidsplass for 3 ansatte. Fjellveterinæren Oddrun Runde har sendt oss sin historie og erfaringer fra Telemark Online. Da hun meldte seg på Telemark Online og startet klinikken var drømmen å skape en lokal arbeidsplass. Del 2 av historien, om Trekløveret fra Haukeli lanseres senere. 

"

- "Slik situasjonen var da jeg åpnet Fjellveterinæren i 2015, fantes det ingen ingen lokale jobbmuligheter. Så jeg hadde egentlig bare et valg, å hoppe i det å skape en arbeidsplass. Et sted jeg kunne jobbe som veterinær og gjøre en forskjell for to- og firbeinte", sier Fjellveterinæren Oddrun Runde.  

"

- Bakgrunnen for det Fjellveterinæren har gjort, går hånd i hånd med nyåpnet klinikk. Det å skape en levedyktig bedrift, der synlighet på nett skulle bety mye mer enn jeg trodde var mulig. Målet var å se hva potensial som lå i å tørre. Synlighet på nett hjelper bare når vi i tillegg har faglig kompetanse i grunnmuren vår, slik at kundene vil komme tilbake til Fjellveterinæren. Dyrepleieren vår er på kurs i London nå, det å være faglig sterke er viktig for oss.

"

- "Som nystartet, liten bedrift med lokalisasjon i Edland, Haukeli stod jeg på helt bar bakke i forhold til markedsføring og digital synlighet. Jeg kunne ikke noe om det, og trodde ikke en veterinær skulle ha nytte av internett. Selve konseptet digital synlighet sa meg ingenting før jeg begynte på kurset", forteller Fjellveterinæren Oddrun Runde. 

"

Kunnskapsbanken Telemark Online

- Telemark Online har vært en stein i grunnmuren til Fjellveterinæren. Kick-off på Telemark Online var nemlig en måned før vi hadde offisiell åpning av klinikken! Telemark Online var en enorm kunnskapsbank, sier Oddrun.

- I tillegg var mulighetene for å prate med de ulike partnere veldig nyttig. Etter hvert som ukene gikk, forstod jeg at alt fra merkevarebygging, kommunikasjonsstrategi, digital strategi og pålitelige folk å jobbe med, var noe jeg trengte.

"

- "Gjennom Telemark Online har jeg fått min første nettside, digital strategiplan, kommunikasjonsstrategi og ikke minst merkevarebygging. Videre har både innholdsproduksjon, egen blogg, og bruk av bilder vært veldig sentral", sier en engasjert Oddrun Runde hos Fjellveterinæren.

"

Fjellveterinæren ser rom for mer bruk av digital synlighet

Fjellveterinæren Oddrun Runde ansetter ny dyrepleier, skjermdump: Facebook

- Veien videre blir utrolig spennende. Nå er vi plutselig tre på jobb: Assistent, dyrepleier og veterinær. Dermed ser jeg rom for enda mer bruk av digital synlighet. Får vi inn en mer levende nettside? Kan vi bruke nyhetsbrev? Skal vi bruke andre kanaler?

Går ut av komfortsonen for å vokse i sosiale medier

- Å starte opp Fjellveterinæren innebar utrolig mye nytt for meg, og at markedsføring var en del av det hele hadde jeg aldri tenkt på. For er det jo en utrolig fordel å la folk vite at vi finnes.

- Jeg hadde åpnet en Facebookside 14 dager før oppstarten av Telemark Online, men hadde ingen som helst formening om hvordan jeg skulle bruke den. Derfor har utviklingen når det gjelder digital synlighet vært enorm.

"

- "I en slik liten bedrift, å ha fått en nettside for Fjellveterinæren en kan stå for, i tillegg til å se Facebooksiden vokse, det er moro. Det har vært mye utfordringer, og «ut av komfortsonen» - det er jo slik vi vokser!" jubler Fjellveterinæren Oddrun Runde. 

"

Får behandle flere kjæledyr

Fjellveterinæren Oddrun Runde får behandle flere kjæledyr. Foto: Morten Bjerk

- Den positive trafikken på kanalene våre, håper jeg vi kan gi næring til. Det er helt tydelig at mange har hørt om oss via Facebook. Flere bestiller time på bakgrunn av synligheten vår og historiene som ligger der. Gjennom å være så personlige både på Fjellveterinæren.no og Facebooksiden, viser vi hvem vi er.  Jeg håper vi kan fortsette å fortelle historier, formidle hva vi gjør og røre hjerter der ute.

- Deltakelsen i Telemark Online har betydd alt for digital synlighet.

- Det er godt å kunne hjelpe dyr

- Å få slike tilbakemeldinger som folk gir, er noe jeg er veldig ydmyk og takknemlig for. Så er det ikke bare vi som får synlighet; flere hunder har blitt gjenforent med eiere via Facebook innlegg.

"

- "Jeg håper veksten kan fortsette, det er så godt å kunne hjelpe dyr. Flere kunder som kommer har lest historier de kjenner seg igjen i. De ser muligheten for å få hjelp til sitt dyr. Tenk å få bidra til en slik positiv spiral", sier Oddrunn.

"

- Først brukte jeg foredragene i Telemark Online om Facebook og sosiale meider til å forbedre synlighet der. Flere kunder sier de vet om oss via Facebook, og synes det er moro å følge med der.

Fjellveterinæren i Haukeli blir sentral

- Det har vært veldig viktig for oss å vises på nett, tror jeg. Utviklingen har gått mye raskere enn uten. Når en kunde sier at onkelen i Nordland følger oss, og synes det er så moro, da blir jeg stadig overrasket over rekkevidden Facebooksiden gir oss.

"

- «En dame ringte fra Mosjøen og bestilte time på grunn av historiene andre kunder har lagt ut. Plutselig blir Haukeli midt i mellom Oslo, Haugesund, Bergen og Kristiansand, og det er spennende for Fjellveterinæren».

"

- Telemark Online er en solid kunnskapsbase hvor folk fremsnakker

Dyrepleier Gudrun Kristine Semons pleier tenner hos Fjellveterinæren

- Generelt vil jeg si det var veldig bra å få diskutere med flere ulike partnere. Det var mange aktuelle sparringpartnere, og det å møte en så solid kunnskapsbase der folk frem snakker hverandre og vil godt, det var viktig.  

Tankeprosesser – Hvordan skal vi fortelle?

- Det har vært spennende tankeprosesser rundt det hele, hva gjelder strategier. Utfordringer i hva som er målet og endre hvordan en forteller ting. Hvordan ønsker målgruppene å høre om ulike temaer? Hva vil de vite? Vi har hatt et samarbeid med Norbrand, fagpartnere i Telemark Online. Carina og Siri Marte har utfordret, kommet med innspill og igjen tilpasset seg til et område som er helt nytt for dem. Jeg tror att på til at Carina er litt allergisk for dyr.

"

- "I fasen med å etablere en bedrift, og å jobbe seg opp blant annet ved å spre kunnskap og kjennskap om Fjellveterinæren, var det helt uvurderlig å få være med på Telemark Online".

"

Fjellveterinærens digitale tilstedeværelse

  • Innsiktsfase med kartlegging av markedet og kundene.
  • Utarbeide en kommunikasjonsstrategi og digitalstrategi.
  • Prosess med ny logo og tagline (slagord).
  • Målet har vært ny nettside og en god strategi for å være synlige på sosiale medier.
  • Fjellveterinæren.no  
  • Facebook.com/fjellveterinæren
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn