Hjortebonde gjør digital suksess

 Hjortebonde Morten Nystad i Siljan, pilot i Telemark Online. Foto: Max Emanuelson.

Siljanhjort kombinerer bondens tradisjonelle gårdsdrift med strategisk bruk av digitale medier. Resultatet er vekst i antall henvendelser og økt salg av hjortekjøtt. Faktum er at Siljanhjort nå har så stor etterspørsel etter kjøttprodukter at de ikke klarer å leverer nok.

Hjortebonde Morten Nystad i Siljan har vært en av 11 bedrifter i Telemark Onlines prosjekt for å gjøre næringslivet i fylket mer synlig i digitale medier. Prosjektet har som mål å skape vekst via synlighet, og gjennomføres i samarbeid med lokale partnere og Google.

"

"Jeg har opplevd prosjektet som veldig bra. Det har bokstavelig talt vært matnyttig", sier Nystad.

"
"

"Jeg har prøvd ut en del av verktøyene vi har lært om. Siljanhjort har fått utarbeidet nye websider og jeg har jobbet strategisk med bruk av digitale verktøy. Verktøy som Facebook, Google+ og Google AdWords , samt nyhetsbrev. Som en del av kursingen har vi fått en– til– en– rådgiving av eksperter på digital informasjonsformidling. Det har vært veldig nyttig". Nå kommuniserer vi både til korrekt publikum med et korrekt budskap. 

"

Økning i henvendelser

Nystad opplever nå en sterk økning i henvendelser fra kunder som ønsker å kjøpe hjortekjøtt og kjøttprodukter. Siljanhjort får mye mer oppmerksomhet enn tidligere og det har mye med bruken av digitale medier å gjøre.

"

"Utfordringen vår er at vi har for lite kjøtt og for mange som vil kjøpe", forteller Nystad.

"

Først i bygda

Hjortegründeren har drevet hjortefarm på farfarens gårdsgrunn i Siljan siden 2004. Det var interesse for natur, dyr og mat som fikk den tidligere læreren og kultursjefen til å starte opp bygdas første hjorteoppdrett. På 130 mål lever et sekstitall hinner og kalver og to bukker fritt i et miljø som er helt likt det vi finner ute i skogene.

Når besøkende kommer til gårds, blåser Morten Nystad i et spesielt posthornhorn, et horn som dyre forbinder med mat, og hjortedyra dukker opp fra skogholtet. De beveger seg grasiøst og tillitsfullt mot husbonden, som strør om seg med «gotterier» for eksempel gulrøtter. Respekt og tillit mellom mann og hjort er nødvendig, og samværet foregår på dyrenes premisser.

"

"Harmoniske og lykkelige dyr gir velsmakende hjortekjøtt", mener Nystad.

"

Nå lanserer han nye produkter hvor opplevelsen av hjortens egensmak er i fokus – og markedsføringen foregår på digitale medier.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn