Huldresølv: - Telemark Online ga oss innsikt og inspirasjon til å utnytte digitale verktøy maksimalt.

Telemark Online lærte oss å utnytte digitale verktøy maksimalt! Yvonne Aasbø, daglig leder i Huldresølv.

- Telemark Online ga oss innsikt og inspirasjon til å ta i bruk hele paletten av digitale verktøy, sier Yvonne Aasbø, daglig leder i Huldresølv

Mot lysere tider for Huldresølv

Nedgang er blitt til oppgang etter at Yvonne Aasbø tok over som daglig leder av familiebedriften Huldresølv for ett år siden.

Huldresølv ble etablert i 1994 av fjerde generasjons gullsmed og diplomgemmolog Elise Thiis-Evensen. Smykkene de leverer er helnorske, håndlaget på verkstedet i Telemark av fire gullsmeder. De siste årene har bedriften slitt med en omsetningsnedgang på ti prosent årlig. I fjor ble Yvonne Aasbø ansatt som ny daglig leder og omsetningen har allerede steget med 18 %. Aasbø, som ikke hadde noen erfaring fra gullsmedbransjen da hun startet i Huldresølv, tror mye av solskinnshistorien bunner i økt synlighet:

"

- Vi må jo vise fram de fine smykkene våre! Yvonne Aasbø, daglig leder i Huldresølv. 

"

Verkstedet til Huldresølv

Blåste nytt liv i merkevaren

Å vise fram produkter er nemlig noe hun kan. Yvonne Aasbø har lang fartstid fra marketing, merkevarebygging og innovasjon, blant annet for Nidar og reklamebyrået Metro Branding. Som ny i Huldresølv ga hun seg i kast med å revitalisere merkevaren.

Arbeidet ble innledet med en systematisk prosess for å lage en ny merkestrategi. Her var deltakere fra alle ledd av virksomheten med – fra eiere til verkstedsarbeidere. Deretter ble det utviklet ny logo, designprofil og reklamemateriell. Oppdaterte nettsider og full fart på aktiviteten i sosiale medier var også viktige ingredienser. Flere fikk øynene opp for sølvsmykkene og draktsølvet fra Telemarksbedriften og bestillingene begynte å strømme inn.

Fikk promovideo i premie

Nylig fikk Huldresølv pris som Beste digitale suksesshistorie fra prosjektet Telemark Online som Telemark Fylkeskommune, Innovasjon Norge og Google Norge står bak. Målet med prosjektet var å lære næringslivet hvordan benytte de nye digitale markedsføringsverktøyene, strategisk og korrekt. Undersøkelser viser at bedrifter som er synlige på nett vokser mest. 100 bedrifter fra hele Telemark deltok og prisen ble tildelt Huldresølv fordi de virkelig har fått til en økt digital synlighet, som igjen har gitt økt omsetning. Premien er en promovideo betalt av Google Norge.

– Vi gleder oss til å vise frem det flotte verkstedet vårt, og hvordan smykkene lages, sier Aasbø, og legger til at de lenge har hatt lyst til å lage en slik film, men ikke har hatt råd til det.

Underskudd

Solskinnshistorien bærer imidlertid også på noen mørke skyer. Selv om det går bedre for Huldresølv, sliter de fortsatt med underskudd. – Vi er på ingen måte i mål ennå, sier Yvonne og forteller at de må kjempe hardt for å klare budsjettene hver måned. Hun har måttet nedbemanne selgeren sin og er for tiden selv ute på veien.

"

– Vi er vel strengt tatt underbemannet på verkstedet også , men alle står på for at vi likevel skal ha god leveringsevne. Vi jobber beinhardt hver eneste dag!

"

Store kontraster

Aasbø synes møtet med gullsmedbransjen har vært veldig positivt.

"

– Det er en ganske liten bransje, og jeg synes den er preget av at man vil hverandre vel. Jeg har fått mange gode tips og råd fra andre norske smykkeprodusenter, som Sylvsmidja og Hasla, noe som er veldig hyggelig.

"

Det er jo nok av utenlandske merker vi kan konkurrere mot – vi står sterkere når vi sammen promoterer norsk håndverk og design, sier hun. Men det er også store kontraster mellom gullsmedbransjen og dagligvarebransjen, som hun har mest erfaring fra.

– Jeg var jo en del av det store Orklasystemet i åtte år, og våre kunder var de fire store dagligvarekjedene. Der var alt veldig strømlinjeformet og profesjonelt mens det i gullsmedbransjen er et større sprik. Mange aktører er godt rustet for fremtiden, andre har mye å gå på. Dagens bevisste forbrukere forventer lekre butikker, engasjert og kunnskapsrikt butikkpersonell, gode og informative nettsider og et høyt aktivitetsnivå i sosiale medier. Man må være god på alt! Eller rekruttere medarbeidere som utfyller hverandre. En av mine gode kunder, Helles Gull og Sølv i Grimstad har for eksempel ansatt en grafisk designer. Hun tar de lekreste bilder til sosiale medier og skikkelig på. Det er jeg sikker på at de får mye igjen for! 

Godtepose med historier

Selv havnet Aasbø i stillingen ved en tilfeldighet.

– Vi flyttet fra Oslo for tre år siden, og da la jeg inn et autosøk på Finn på ledige stillinger i Grenland. Søket var knyttet til Nidar-epostadressen min, og sluttet å komme da jeg begynte i ny jobb i Metro Branding. Men så skulle vi selge bilen vår på Finn, og da oppdaterte jeg profilen med ny epost-adresse – og autosøket begynte å komme inn igjen. Siden jeg er nysgjerrig begynte jeg å ta en rask titt, og en dag kom jeg over utlysningen av ny daglig leder i Huldresølv.

Aasbø hadde liten kjennskap til merket, men syntes historien bak var helt unik og så et stort potensial.

"

– Mens vi i Nidar ofte «lette med lys og lykte» etter historier å fortelle rundt merkene våre hadde Huldresølv en hel godtepose å spille på. Det gjaldt bare å få det ut – på en tydelig og attraktiv måte.

"

Fysiske butikker er viktigst

"

- Jeg tror man får den veksten man fortjener, fortsetter Aasbø. - Det hjelper lite å skylde på andre når salget går dårlig. Man må ta tak i egen virksomhet og aktivt finne tiltak for å snu utviklingen. Og som regel er det mange ting å ta tak i, som det var her hos oss. Heldigvis! 

"

Huldresølv har ca 150 forhandlere rundt om i landet, samt et par stykker i USA. Cirka fem prosent av omsetningen går nå over nettet. – Styret hadde allerede vedtatt at det skulle opprettes en nettbutikk da jeg begynte, forteller Aasbø.

"

– Men da vi designet de nye nettsidene var jeg veldig opptatt av at de først og fremst skulle presentere merket og sortimentet vårt, og gjøre det enkelt å finne frem til nærmeste forhandler.

"

Det er først når du har gått helt inn på et produkt at du ser at det også kan kjøpes på nett. Hun forteller videre at for hvert salg over nett er det i snitt 30 stykker som besøker siden «Finn forhandler».

"

– Den fysiske butikken er og blir hovedarenaen for smykkekjøp, slår Aasbø fast.

"

Det neste tiltaket i utrullingen av den nye merkeprofilen er ny, spesialdesignet etalasje, i «huldregrønt». – Jeg gleder meg skikkelig til dette kommer på plass. Det vil gjøre det enklere for butikkene å få til lekre utstillinger, og forhåpentligvis gjøre «Huldresølvet» enda mer attraktivt i butikk.

Kortreist er trendy

Det at smykkene er helnorske er en viktig faktor for Huldresølv.

"

– Mange av forhandlerne våre sier at det er viktig for dem å kunne tilby norskproduserte smykker, og at vi fyller en viktig rolle i sortimentet. Kortreiste, lokale varer med sjel og historie er en stor trend innenfor de fleste bransjer, så også innenfor smykker.

"

– Stadig flere ønsker å bruke pengene på noe varig, og støtte opp om lokale arbeidsplasser. Man ønsker å vise at man er stolt av den norske kulturarven, kombinert med norsk, moderne design.

Tekst: Eva Alnes Holte

Resultater fra deltakelse i Telemark Online

  • Omsetningen har steget med 18%.
  • Ny logo, designprofil og reklamemateriell.
  • Bruker nyhetsbrev til å informere og selge.
  • Oppdaterte nettsider og full fart på sosiale medier.
  • Facebook-annonser har generert god omsetning.
  • Lager artikler relatert til sølv og får et høyt antall besøkende.
  • Har brukt Google Trends og erstattet søkeordet "draktsølv" med "bunadssølv".
  • Bruker analyseverktøy for å se når det er lite trafikk og legge ut nyheter.
  • Antall likes på facebook har økt med over 30% siden oppstart av Telemark Online.
  • Bruker Facebook innsikt og Google Analytics sanntid for å se trafikkøkning til nettside.
  • Vekst i nettbutikk gjennom året, med mai som toppmåned.
  • Økt bevissthet og bestilling for sølvsmykkene og draktsølvet fra Telemarksbedriften.
  • For hvert salg over nett er det i snitt 30 stykker som besøker siden «Finn forhandler». Den fysiske butikken er og blir hovedarenaen for smykkekjøp.
  • I april/mai økte antall sidehenvisninger med 300%, dette sammenfaller også med økt interesse for bunadsølv i forbindelse med konfirmasjon og 17. mai.

Huldresølv var fjorårets vinner av digital suksesshistorie, se film her:

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn