PolarWheels tar strategiske grep gjennom Telemark Online

Gründer Jens Christian Holmen i Polarwheel, deltaker i Telemark Online. Foto Max Emanuelson

"Telemark Online har hjulpet meg til å finne de klokeste hodene innen digital markedsføring", forteller gründer Jens Christian Holmen.

PolarWheels designer og utvikler felger til en rekke bilmerker. Felgene produseres i Kina og selges gjennom et voksende nett av forhandlere. Digitale medier er viktige i markedsføringsarbeidet. Felgleverandøren har utviklet en ny webside med nyskapende løsninger, der kundene velger riktig felg til bilen sin og sender forespørsel direkte til nærmeste forhandler.

"

"Prosjektet Telemark Online har gitt meg en hub av partnere som ikke bare er gode på sine fagfelt, de er også gode på samarbeidet som må til for at vi skal lykkes i et tøft marked", sier Holmen.

"
"

– "En slik organisasjon er både kostnadseffektiv og skalerbar. Når det ikke foregår noe arbeid, fakturer ikke partnerne. Men når jeg vil gi gass, svarer deltakerne i markedsføringsapparatet med de leveransene jeg har behov for".

"

Dobler omsetningen

– "Kan du tallfeste resultatene av arbeidet i Telemark Online"?

– "Ikke direkte", svarer Holmen.

"

– "Vi har en fordobling av omsetningen fra måned til måned. Det skyldes en rekke grep vi har gjort, og deltakelse i dette prosjektet har absolutt bidratt til den gode utviklingen. Engasjementet i Telemark Online har ført til at vi nå har en helt annen struktur på markedsarbeidet. Jeg får kvalitet fra alle mine partnere og kan styre hele virksomheten bedre".

"

Ikke bare har PolarWheels funnet samarbeidspartnere for sin digitale satsing. En av deltakerne i Telemark Online leverer logistikktjenester, og det er godt mulig at grunnlaget for et langvarig lager- og logistikksamarbeid er lagt over et møtebord i prosjektet.

Må ha kunnskap

Felgmakeren er klar på at han selv må sitte på bred kompetanse for å hente inn hjelp på denne måten. Holmen må vite hva han vil ha som resultat, når han engasjerer eksterne leverandører.

"

– "Jeg har drevet med utvikling av ulike web-prosjekter i ti år nå og har lært mye underveis. Jeg har gått på kurs om Google Analytics, Google Adwords og flere andre temaer. Det betyr at de sakene vi har diskutert på samlingene, ikke er nye for meg, men jeg har hatt nytte av å bli oppdatert. Det skjer noe hele tiden".

"

Lokale partnere

Det nye er at Holmen har funnet samarbeidspartnerne sine lokalt. Tidligere har han reist til Oslo for å møte leverandører av digitale tjenester. Gründeren har møtt både veiledere og vill-ledere på sin vei gjennom den digitale jungelen. Det er mange tjenestetilbydere som er eplekjekke på å fortelle hva andre skal gjøre uten at de nødvendigvis har lyktes selv.

"

– "Jeg trodde jeg måtte til hovedstaden for å finne dyktige mennesker, men det viste seg å ikke være riktig. Jeg har funnet flinke partnere lokalt. En av fordelene med å delta i Telemark Online er at jeg treffer folk i møter og kurs. Der kan jeg se hvem som har noe å bidra med, og vurdere folkene over tid. Det har vært nyttig, og jeg har nå bygget opp et nettverk av samarbeidspartnere som løfter virksomheten videre".

"

Gjennom deltakelsen i prosjektet har PolarWheels funnet folk til jobbene som informasjonsmedarbeider, markedssjef, økonomisjef og fotograf, forteller Holmen.

Foto og film

Holmen har fått kontakt med en dyktig fotograf som også tilbyr videofilming via sitt kontaktnett. PolarWheels har rigget til et foto- og filmatelier i verkstedlokalene i Porsgrunn. Det skal brukes aktivt framover for å markedsføre felger og andre produkter på nettet. Videoer på YouTube er et satsingsområde framover.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn