Sikter mot digitale hyttekjøpere

Haukeli Hytter og Hus. Foto: Signe Dons

Telemark Online deltaker Haukeli Hytter og Hus bringer frem laftetradisjon med rykende ferske nettsider.

Haukeli Hytter og Hus er en familiebedrift gjennom 30 år og levere laftebygg som hytter, hus, anneks, garasje og lekestue. Etter en grundig prosess lanserer de helt nye nettsider med laftebygg til folket, i samarbeid med Telemark Online-fagpartner Norbrand. Vi har snakket med Elin Vassbotten Apeland i Haukeli Hytter og Hus om satsningen.

Knut Tore Apeland i Haukeli Hytter og Hus. Foto: Shot by Skeie.

- Haukeli Hytter og Hus leverer laftebygg med innebygd livskvalitet! Går du med en hyttedrøm i magen og ønsker å realisere den, vil vi gjøre alt for at drømmen blir realisert med kvalitetsfokus i alle ledd! uttaler daglig leder Knut Tore Apeland i Haukeli Hytter og Hus.

Helhetlig plan og profil

- Utviklingen har gått fort og vi har ikke hengt med i svingene. De tidligere nettsidene til Haukeli Hytter og Hus var utrangerte, tungvinte å bruke og ikke kompatible med mobiler og nettbrett sier  Elin Vassbotten Apeland.

- Tidligere manglet vi også en god strategi på hvordan vi skulle være synlige på nett. Vår visuelle profil hadde også behov for en aldri så liten ansiktsløftning, fortsetter hun.

"

- Vi har vært veldig opptatt av å få en helhetlig design og plan på hele prosessen nå siden det er mange år siden noe var gjort, uttaler  Elin Vassbotten Apeland i Haukeli Hytter og Hus.

"

Haukeli Hytter og Hus sine tiltak for digital satsning

Elin Vassbotten Apeland i Haukeli Hytter og Hus. Foto: Morten Bjerk

  • Innsiktsfase med kartlegging av markedet og kundene.
  • Utarbeide en kommunikasjonsstrategi og digitalstrategi.
  • Prosess med ny logo og tagline (slagord).
  • Målet har vært ny nettside og en god strategi for å være synlige på sosiale medier.

Flere følgere i sosiale medier:

Haukeli Hytter og Hus har naturlig nok ikke direkte målbare resultater på forbedret respons fra markedet pr nå, da nettsidene er helt ferske.

"

-  Vi har merket at vi har fått flere følgere etter å ha lagt ned litt ekstra innsats i Facebook og Instagram, sier  Elin Vassbotten Apeland.

"

Totalbilde med Telemark Online

- Etter deltakelse i Telemark Online har vi blitt mer bevisste på hvor vi vil og flinkere bestillere, sier Elin.

- Vi vet bedre hva som er lurt å velge, kan stille mer kritiske spørsmål til hva som er lurt og ikke. Alle de unødvendige tingene var ryddet bort og det ble fokusert på de viktigste suksessfaktorene, uttaler Elin.

"

Telemark Online ga oss totalbilde slik at det ble lettere for oss å legge opp den rødetråden med et mål for øyet- nemlig synlighet, uttaler  Elin Vassbotten Apeland i Haukeli Hytter og Hus.

"

Fra veiledningssamtale til nye nettsider

Haukeli Hytter og hus har hatt 1-1 veiledningssamtale med to fagpartnere i Telemark Online, med godt inntrykk. De bestemte seg for å gå videre med Norbrand og startet med en workshop som inkluderte samtaler med ledelsen og ansatte.

"

- Vi har benyttet oss av Norbrand. To arbeidsomme og målbevisste damer som loser oss trygt igjennom leddene i prosessen. De kommer med kvalifiserte råd, anbefalinger og tips, men gir også oss rom til «grubling», synsing og innflytelse på resultatet, uttaler  Elin Vassbotten Apeland.

"

Hel ved. Ekte tømmer

"

- Haukeli hus og hytter er et godt eksempel på en bedrift som tar merkevaren sin på alvor. Apeland og Vassbotn har virkelig gått helhjertet inn i denne prosessen, fra innsikt til strategi - og helt til det ferdige resultatet som nettside, sier Siri Marte Apneseth i Norbrand.

"

- I Norbrand tror vi at digital suksess kommer innenfra. Ofte er det mange forretningsstrategiske valg som må tas på veien til suksess og som krever tydelig ledelse. Vi som rådgivere lykkes ikke om vi ikke viser respekt for at det er både tidkrevende og utfordrende. Samtidig må vi sikre fremdrift. Derfor er tillit og god relasjon avgjørende. 

"

- De som bruker god tid og går grundig til verks i disse prosessene øker sjansene for å lykkes. Dette har folka i Haukli hytter og hus gjort. De er hel ved. Ekte tømmer, faktisk! avslutter Siri Marte Apneseth i Norbrand.

"

Tre tips til andre som ønsker å fornye seg digitalt

  1. Meld deg på Telemark Online
  2. Tenke helhetlig og nytt
  3. Få eierskap til prosjektet i aktivt samarbeid med partneren
"

- Ved å få eierskap til prosjektet blir det enklere å implementere og være tro mot strategien i virkeligheten- og på langsikt, avslutter  Elin Vassbotten Apeland i Haukeli Hytter og Hus.

"

Knut Tore Apeland og Elin Vassbotten Apeland i Haukeli Hytter og Hus Foto: Signe Dons

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn