Smykkebutikk fra Vinje til verden på nett

Smykkedesigner Linn Sigrid Bratland i smykkeverkstedet på Edland i Vinje

Smykkesmeden Linn Sigrid Bratland, deltaker i Telemark Online, satser både digitalt og internasjonalt.

I Telemark Online 2015 deltok smykkesmed Linn Sigrid Bratland. Hun har lansert ny nettbutikk i samarbeid med Norbrand og satser stort både i sosiale medier og internasjonalt.

Linn Sigrid Bratland er smykkedesigner og etablerte enkeltmannsforetak i 2007. Smykkeproduksjonen har hun jobbet med fra den lille fjellbygda Edland, i de tidligere lokalene til Edland industri, helt øverst i Vinje i Telemark.

"

- Sidan 2007 har eg jobba hovedsaklig med smykkeproduksjon, utan å ha nokon særleg definert strategi på det heile. Frå starten var målet å lage produkt som hadde så særeigen design og kvalitet, at det skulle markedsføre seg sjølv, men ein idealistisk tanke, som gav meg ein god, men svært liten posisjon i markedet, uttaler smykkesmed Linn Sigrid Bratland.

"

Smykkedesigner Linn Sigrid Bratland i smykkeverkstedet på Edland i Vinje. Foto: Linn Sigrid Bratland

Naturens vakre råskap i et smykke

I Telemarksavisa, 5. januar 2015 kan vi lese om «Kjendiser og kongelige står i kø for det hun lager». Linn Sigrid Bratland sier hun tar utgangspunkt i gamle håndverksteknikker i produksjon av egne sølv- og emaljesmykker og henter inspirasjon fra naturen til å smi, lodde og emaljere. Hun fascineres av kontrasten mellom myke stiliserte og forenklede naturformer mot hardt metall og bruker gjerne kalde farger.

Smykker kongelige og kjendiser

Smykkekunsten er ettertraktet av kjendiser og kongelige. H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit og Linn Sigrids tremenning Ingebjørg Bratland er blant damene som har smykker signert smykkesmeden.

Tradisjon i moderne drakt

I tillegg til utsalgsstedet i Vinje og nettbutikken har hennes produkter blitt representert ved Norway Designs, Oslo Trend og Expo Arte i Oslo, forhandlere i Norge og verden. Sin utdanning har hun fra metall-linjen på Raulandsakademiet, bachelor i folkekunst metall, bachelor i folkloristikk, samt mastergrad i tradisjonskunst metall. I 2011 mottok hun Telemark fylkeskommunes stipend for husflid og håndverk.

Bi-drar til biredning

Serien Basis består av smykker, øredobber og ringer med bikubemønster og er inspirert av bienes fantastiske byggverk i tillegg til kjemiske og organiske sammenbindinger. Bratland har en avtale med Norges Birøkterlag, om at 10% av salget på smykkene i denne serien vil gå til deres arbeid med å redde biene. Kilde: Telemarksavisa, Nationen.

- Da jeg begynte å lage smykker, kunne jeg plutselig sitte og pusle i timevis. Det var som en forelskelse, sier Bratland til Telemarksavisa.

Telemark Online i trivelig selskap

Etter en litt stille høst 2015 lot Linn Sigrid seg overtale av Fjellveterinæren, Oddrun Runde og Elin Vassbotn fra Haukeli Hytter og Hus, som begge hadde bestemt seg for å være med på Telemark Online, for å delta selv.

- Eg syntest det høyrdest litt kjedelig, men nyttig ut, og med selskap av slike trivelige damer heiv eg meg med, sier Linn Sigrid lattermild.

I mars 2015 får Telemark Online en hyggelig e-post:

"

- Hei og takk for nok ein inspirerande dag med Telemark Online! No har eg mangedobla søkeroptimaliseringa på min nettside, sent ut nyhetsbrev til mine faste kundar, satt utplaseringseleven min til å blogge for meg og tinga meg 1-1 veiledning. Yes! Detta er moro :-). Beste helsing Linn Sigrid Bratland

"

Fagpartnere fra England til Edland

Carina Åkredalen i Norbrand med ring fra Linn Sigrid Bratland. Foto: Instagram @linnsigridbratland

Linn Sigrid benyttet seg av samtalene med ulike fagpartnere, og endte opp med å bruke Norbrand.

- Alle fagpartnerane hadde nok gjort ein god jobb, men eg følte at dialogen var best med Norbrand-damene. Dei virka svært kunskapsrike, og Carina og Siri Marte utfyller kvarandre på ein veldig bra måte.  

Norbrand er fagpartnere fra Telemark i Telemark Online og spesialiserer seg på digital-, kommunikasjon- og markedsstrategier, og har blant annet lokaler i England.

- Dei tok seg også bryet med å koma heilt opp til oss på Edland for å ha fyrste samtale, fordi dei ville få ein god forståelse av heile konseptet i bedriften, og dette var svært tilitsvekkande.

- Det er superviktig å føle at den ein skal samarbeide med har vilje til å gå inn i realiteten i bedriften. Norbrand følte eg hadde evnen til å skreddersty eit opplegg etter akkurat mine behov forteller Bratland.

Tar strategiarbeidet på alvor

Linn Sigrid Bratland har vært opptatt av å ikke gå seg vill i klisjeer og velge enkle løsninger. Hun har begynt å riktig ende og tatt strategiarbeidet på alvor. Det har vært et spennende og morsomt prosjekt å jobbe med for Norbrand.  

"

- Historiene bak både smykkene, stedet og slekta er en gavepakke å jobbe med for digitale hoder som oss! sier Siri Marte Apneseth og Carina Akredalen i Norbrand.

"

Kommunikasjonsstrategi gir omfattende digital tilstedeværelse

Arbeidet startet med innsamling av stoff til en ganske omfattende ny nettside med ny butikk, blogg, og en real oppgradering. Dette innebar markedsundersøking, utvikling av kommunikasjonsstrategi, definering av mål, hvilke midler som var mest hensiktsmessig og hvordan disse kan brukes sammen.

Linn Sigrid Bratland i digitale medier

Fra Vinje til verden

"

-  Eg håper digital satsning vil gje meg eit støre marknad nasjonalt, men det er også eit mål å nå eit internasjonalt marknad, sa Linn Sigrid Bratland da vi snakket med henne i høst.

"

- Eg har no berre ved å bruke dei strategiene me lærte om sosiale medier dobla omsetninga frå i fjord, og enno har eg att den mest hektiske perioden i min bransje, som er i november og desember. Dette er også før me har lansert den nye nettbutikken, og eigentleg satt inn støtet forteller smykkesmeden.

«Bedriften min er i dag i ferd med å vekse ut av hendene mine» sier Linn Sigrid. Hun har derfor leid inn arbeidskraft i produksjonen, og i markedsføring, så slik sett har også det positive ringvirkninger.

Ser resultater av smykkebutikk på nett.

Linn Sigrid Bratland BASIS ring Foto: LinnSigridBratland.com

I Telemarksavisa, tirsdag 2. februar 2016 kan vi lese om «En vakker flik av Vinje i motemetropolen Milano» hvor smykkesmed Linn Sigrid Bratland fra Edland blant 100 utstillere sklir rett inn på den profesjonelle messen «Artistar Jewels Exhibition» på HOMI fair i Milano 29 januar til 1. februar 2016, og stiller ut smykker med mønster fra en sengestolpe på Øyfjell.

- Kvinnen som ringte oppdaget smykkene på hjemmesiden, alt som er lagt ned i ny hjemmeside viste seg å være en god investering. Det siste året har det meste av min kreativitet gått med til å jobbe med den, sier Bratland til Telemarksavisa.

Eksklusiv smykkevisning ved Oslo Treasure på The Thief

Linn Sigrid Bratland fikk også være med på en eksklusiv smykkevisning med norske designere ved Oslo Treasure fredag 12. februar 2016 på The Thief Hotel på Tjuvholmen i Oslo, med stort fokus på menneskene bak smykkene.

- Dette kan du trygt seie er meir enn ein introvert vinbyggje er vane med, men eg må innrømme at det har vore veldig stas likevel. Så kan eg heller mure meg inn på verkstaden i vekevis framover, vera så asosial som eg berre vil – full av inspirasjon til det eg nok er mest komfortabel med: å laga smykke, LinnSigridBratland.com Milano, Oslo og medieblest.

Tips til andre som ønsker å fornye seg digitalt:

"

- Ein kommunikasjonsplan er ting ein kanskje har litt vagt for seg sjølv, men ved å sette seg ned å samarbeide med ein partner, og få tydeleggjort det, ser ein betre kva midler som er hensiktsmessig å ta i bruk sier Linn Sigrid Bratland.

"

- Det er lett å hoppe uti det å lage seg ein nettside og div. markedsføringsmateriell i hui og hast, men om ikkje planen er klar er det lett at ein støter på misforståelser i samarbeid med samarbeidspartnere og kunder avslutter Bratland.

  • Det er veldig lurt å legge mykje arbeid i det å lage ein kommunikasjonsplan.
  • Tenk over: Kva ønsker du å formidle, kva er måla dine, og kva er kvaliteter ved di verksemd?
  • Tydeleggjere i samarbeide med ein partner for å minske misforståelser.

Kilde:

Telemarksavisa: 5. januar 2015 «Kjendiser og kongelige står i kø for det hun lager»  av Anne Lill Wenneck Aas.
Telemarksavisa: 2. februar 2016 «Vinje i motemetropolen Milano» av Anne Lill Wenneck Aas.
Varden: februar 2016 «Smykkedesigneren håper på internasjonalt gjennombrudd».
Distriktsnyheter NRK Østafjells, 22. februar 2016 «Smykke-designer».
LinnSigridBratland.com: 27. januar 2016 Frå Vinje til Verda, 27. februar 2016 Milano, Oslo og medieblest.
Nationen: 22. februar 2016, «Linn Sigrid Bratland sprer smykkene sine fra Vinje til verden», av Mariann Tvete.
Artistar, Social Design Magazine, Collezioni, Oslo Treasure, Norway Designs, Expo Arte, Oslo Trend.   

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn