Trekløveret på Haukeli: - Styrken er å være i utkanten (2/2)

Fjellveterinæren Oddrun Runde tok fatt på digital synlighet, som del av et trekløver, med Haukeli Hytter og Hus, og Linn Sigrid Bratland. Foto: Gudrun KT Semons

Som del av et trekløver, med Haukeli Hytter og Hus og Linn Sigrid Bratland tar Fjellveterinæren Oddrun Runde fatt på digital synlighet. 

Fjellveterinæren Oddrun Runde tok fatt på digital synlighet, som del av et trekløver, med Haukeli Hytter og Hus, og Linn Sigrid Bratland. For trekløveret på Haukeli er det en styrke å være i utkanten. De våger å definere sin nisje og være ekte historiefortellere. Sammen tar de fatt på digital synlighet og skaper vekst i fjellbygda Edland.

- Gjett om veien via Haukeli Næringslag med hjelp av Elin Vassbotn ved Haukeli Hytter og Hus, og meieribestyrer Hans Nesheim ved TINE Meieriet Haukeli, til Telemark Online ble utrolig viktig. Kort fortalt overtalte Elin meg til å søke, og vi fikk med oss Linn Sigrid Bratland også.

Hjemmeside, en fjern drøm som ble kjernen i en virkelighet

- Da jeg fikk plass på Telemark Online hadde jeg så vidt en Facebook-side for Fjellveterinæren, helt uten å vite potensialet som lå i det. En hjemmeside var en fjern drøm. Var det nødvendig? Å tenke markedsføring på nettet var altså helt nytt. Dermed stod jeg uten noe som helst planlagt og brukte ikke internett i markedsføring, sier Oddrun Runde.

- Jeg hadde ikke nettside fra før, men underveis i deltakelsen i Telemark Online ble det lagt strategier både for kommunikasjon og digital synlighet, samt å ha en nettside som base.

"

- "Heldigvis ble vi et trekløver som fortsatt holder sammen, Elin Apeland fra Haukeli Hytter og Hus, og Linn Sigrid Bratland og jeg, som fikk plass på Telemark online. Det var nok Elin som fortalte om kurset, og mulighetene", forteller Fjellveterinær Oddrun Runde.

"

- Dermed ble det helt fantastisk å få være med på Telemark Online. Fjellveterinæren har gått hånd i hånd med Telemark Online når det gjelder digital synlighet og nettside.

Norbrand møtte trekløveret på Haukeli

Fjellveterinæren Oddrun Runde tok fatt på digital synlighet, som del av et trekløver, med Haukeli Hytter og Hus, og Linn Sigrid Bratland. Foto: Gudrun KT Semons

- Det var detaljer, personlig kjemi og andres erfaringer som gjorde at valget falt på Telemark Online fagpartner Norbrand. Jeg vil fremheve at de kom opp til Haukeli til oss tre, Fjellveterinæren, Haukeli Hytter og Hus, og Linn Sigrid Bratland. De fikk sett hvor vi var, hva vi gjorde og jobbet med, det ble en trygghet og et holdepunkt. Tenk å hele tiden bli imponert over arbeidet de gjør med alle oss tre, roser Oddrun.

- Jeg og de andre to fra Haukeli, ble imponert over Norbrand. Carina og Siri Marthe viste stor kunnskap og engasjement. For oss var det også veldig viktig at de kom ut til ytterkanten av Telemark for å møte oss der vi var, sier Fjellveterinæren Oddrun Runde.

- Vi har sammen med Norbrand utviklet en kommunikasjonsstrategi for Fjellveterinæren, som igjen ble brukt til å bygge nettside og forsterke Facebook-siden. Det har vært en utrolig spennende reise, der vi nå ser på hvordan vi kan utvikle den digitale synligheten videre.

"

- "Enkelt sagt har Telemark Online og Norbrand bidratt til at Fjellveterinæren i det hele tatt har en «digitalt ansikt». Det er her basen for all synlighet på nettsiden, Google og Facebook ble skapt", forteller Oddrun Runde

"

- Planen videre er å forsterke samarbeidet med Norbrand – hvem hadde trodd at det skulle bli så mye jobb at vi ikke rakk å skrive blogginnlegg så ofte, eller oppdatere Facebook og sende ut nyhetsbrev?

"

- "Alle tre selskapene har jobbet med identiteten og historiene rundt deres merkevarer. De lar det som er rett utenfor døren deres bli deres styrke for å nå målgrupper andre steder - kultur, natur og historie", sier Carina og Siri Marte i Norbrand.

"

Fjellveterinæren Oddrun Runde deler historie, skjermdump: Facebook

Levende historier på nett og sosiale medier 

- Målet er å opprettholde en levende nettside med mer informasjon, der Norbrand brukes aktivt som støttespiller og rådgiver. Nå er vi plutselig tre stykk på jobb; en veterinær, en dyrepleier og en assistent, situasjonen endrer seg hele tiden – så da må vi endre planene også. Da er det utrolig godt å ha en samarbeidspartner å stole på, sier Oddrun.

- Google Min Bedrift er nystartet, Facebook er trolig vår beste sosiale kanal, nettsiden kan hele tiden forbedres – og hvem vet hva nytt som dukker opp på veien videre? Dette gjorde at hele reisen med Telemark Online ga grunnlag for alt som er gjort.

Trekløveret møtes til inspirasjonsworkshop

Vi i Haukeli Hytter og Hus, Linn Sigrid Bratland og Fjellveterinæren har lunsjmøter minst en gang i måneden, hvor vi hjelper hverandre med Facebook-ideer, praktiske løsninger i hverdagen og kunnskapbasen hver og en har.

"

- «Takk og lov for at jeg fikk plass. Jeg visste ikke engang hva begrepet digital synlighet var da jeg begynte kurset. Det oppsummerer vel alt om hvor jeg stod i forhold til «nettvett» og kunnskap om markedsføring her», avslutter Fjellveterinæren Oddrun Runde.

"

Hvilke tre tips har du til andre som ønsker å fornye seg digitalt?

  1. Delta på Telemark Online, fordi: Først var det helt utrolig å få så mye informasjon og kunnskap samla på et sted. Uten egen kunnskap om markedsføring, hvor mye en kan oppnå på nett og hva som skal til, hadde det vært en enorm jobb å klare alt selv, uten å være med på dette løpet.  Så det første rådet er selvsagt hiv deg/dere med her om du kan!
  2. Våg å satse! Hopp i det sammen med fagpersoner du stoler på. Det er helt urolig hvor mye kombinasjonen godt arbeid, innsats og voksende digital synlighet kan gjøre for en bedrift!
  3. Se mulighetene som passer for akkurat deg, og tenk annerledes – hva trenger du? Gjør det som er best for deg så bra du kan, og be om hjelp :)
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn