Prosjektet presentert for minister Jan Tore Sanner

Prosjektleder i Telemark Online, Hugo Pedersen og Peter Jetzel i Google, presenterer Telemark Online for Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

– "Telemark Online skal gi bedrifter mulighet til å skape vekst via synlighet", sa prosjektleder Hugo A. Pedersen i møte med Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.  

Kompetanseprosjekt

Prosjektet Telemark Online er et kompetanseprosjekt for næringslivet i Telemark, fastslo prosjektleder Hugo A. Pedersen i sin innledning i kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner dialogmøte med gründere og virkemiddelapparatet på Klosterøya 19. august.

– Å få koblet merkevaren Google til Telemark er viktig, sa fylkesordfører Terje Riis Johansen da han introduserte prosjektlederen. – Vi har allerede merket at det er en døråpner for oss å kunne vise til at Google synes det vi holder på med i Telemark, er interessant.

Prosjektet er en del av den store Google-satsingen «Get your business online». Peter Jetzel, ansvarlig for Googles marketing i Norden holdt sin del av presentasjonen via nettet.

– Telemark Online er en del av Googles internasjonale satsing for å hjelpe regioner til å modernisere næringslivet ved hjelp av digitalisering. Hvorfor har Google valgt Telemark, spurte Jetzel før han ga svarene selv. ‑ Det er tre hovedkriterier. For det første prioriterer vi regioner som har et riktig stort potensial for vekst - områder der vi kan effektivisere og modernisere ved hjelp av digitale verktøy og digitalisering generelt. Punkt to er at Google ser etter regioner med sterk politisk ledelse med motivasjon for å skape vekst. For det tredje ser vi etter regioner med god samhandling mellom næringslivet og politisk ledelse. Alle disse tre kriteriene oppfyller Telemark på en eksemplarisk måte. Det er positivt.

I hovedsak skal Google bidra med tre ting.

  • Kunnskap om hvordan digitale hjelpemidler kan skape vekst i næringslivet
  • Innovasjon og modernisering ved hjelp av det Google driver med
  • Bygging av lokal kunnskap og lokale ferdigheter som skal skape varig forandring og vekst

– Vi inviterer næringslivet inn i et program for å øke bedriftenes kompetanse på dette med å være synlige på nett. Deltakerne i prosjektet skal gjennom et omfattende program i et samarbeid med Google og lokale virksomheter som driver innenfor digital synlighet, forklarte Pedersen.

Bedriftene som deltar i prosjektet, skal bli kjent med sine egne problemer, og de skal gå på kurs og få veiledning. Målet er å skape vekst.

Siste ledd i prosjektet er å etablere kunnskapssentre og hub’er rundt om i Telemark for å sikre levedyktigheten i prosjektet. Telemark Online skal jobbe tett sammen med næringssjefene og næringsselskapene for å etablere faste kunnskapssenter som skal ta vare på nettverkene som bygges gjennom dette prosjektet.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn