Digitale ord og uttrykk

Ofte stilte spørsmål. 

Vis alle  Digital strategi  Google Adwords  Google Analytics  Google Apps  Nettside  Nyhetsbrev  SEO Søkemotoroptimalisering  Sosiale medier 

En god digital strategi, gjør det mye enklere og ofte billigere i lengden. En digital strategi bør forankres i virksomhetens forretningsmål og øvrige strategier, da er det enklere å lage en plan for hvordan dette skal kommuniseres ut til samarbeidspartnere og kunder. En god strategi gir en målrettet satsing, føringer for taktiske og praktiske valg.

Det er fullt mulig å drifte all digital kommunikasjon selv, men dette er veldig avhengig av hvilket segment din virksomhet opererer innenfor og hvilke ressurser en har tilgjengelig til dette. 

Hvis du er tilstede på mange forskjellige plattformer og har egen nettside, Facebook side, Instagram profil og Twitter konto kan dette eksempelvis bli noe utfordrende om du er et enkeltmannsforetak. 

Vi anbefaler derfor å ha en godt utarbeidet digital strategi for å analysere akkurat hva som er ditt behov og hvordan du kan best mulig møte dette mtp. sosiale medier. Da vil du ha en god forutsetning for å kunne møte din kundegruppe på best mulig måte. 

Du kan f.eks. sette bort hjemmesiden og en god del av dine sosiale medier til dyktige folk. Alt avhenger av din plan og kapasitet, men det er krevende og klare alt.

Hva som er riktig innhold for din bruker er avhengig av din virksomhets produkt/tjenestetilbud og målgruppe. Et tips til å begynne med kan være å forsøke å kartlegge: Hvem er det som er din typiske kunde (gruppe)? Lage gjerne en fiktiv persona som representerer din typiske bruker.

For eksempel;Kjønn: Er det mann eller kvinne? Alder: Ung eller eldre? Interesser: Friluftsmenneske eller litteraturviter? Hvilke problemer skal han/hun løse? F. eks. "Arne, 40år, fotball interessert …"

Svarene kan være mange og derfor bør dette forsøkes å kartlegges så nøye som mulig for å gi best resultat. 

Når du har fått dannet et bedre bilde av hvem din "typiske" kunde er vil det være enklere å ha en generell forståelse for hvilket innhold som kan passe dem.

For eksempel: Er du innehaver av en butikk for dameklær der du ønsker å vise frem de nyeste plaggene, trendene og fornøyde kunder kan Instagram være en god plattform for dette, da hovedfokuset ligger på gode bilder for denne applikasjonen. 

«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at faktisk er en.»
- Robert Rose

  • Dine konkurrenter er der og kundene blir mer illojale enn de var før.
  • Kundene forventer i dag at du fremstår profesjonell og ryddig.
  • Se på alt fra Statoil til din lokale kafe – det sier noe om selskapet.

 Det er en fordel å lage egne markedsføringsstrategier for hver enkelt kanal for å kunne tilpasse seg de forskjellige brukerne på hver enkelt plattform.

Som bedrift bør en i utgangspunktet alltid ha en publiseringsplan og langsiktig strategi for sosiale- og digitale medier.

Dette er en prosess som bør gjennomføres stegvis for best mulig sluttresultat. Hvis det er slik at du ser behovet for å fornye både din nettside og innhold i andre sosiale kanaler anbefaler vi deg å begynne med en digital strategi slik at du har gode forutsetninger for å lykkes på sikt. Det kan det være en fordel og gjøre analyser av hjemmesiden og lage en kommunikasjonsplan. På den måten har du et større grunnlag for å endre/ bestille ny hjemmeside.

For å få mer relevant trafikk inn på din nettside/Facebookside /Instagramkonto bør du produsere relevant og engasjerende innhold for din bruker, på bakgrunn av din digitale strategi og målsetning. Lag gjerne en ukes/månedsplan som du iverksetter for å opprettholde kontinuitet.

Enkelt forklart handler det om å overbevise Google (eller andre søkemotorer) om at dine nettsider er de meste relevante for brukere som søker informasjon om produktet, tjenesten eller tema du tilbyr.

Google Adwords er Googles eget annonseverktøy for annonsering på nett. Her kan man f.eks lage tekst annonser som framtrer ved å søke i Google søkemotor. Ved å Google får brukeren opp tre annonser relevant til sitt søkeord øverst i søkeresultatet, hvorav en av annonsene kan være din. I tillegg kan en bl.a. lage bannerannonser og videoannonser som vises i Google Display Network. Disse annonsene kan opptre på kjente og relevante nettsteder f.eks. annonse for muffins som vises ved et bakeblogg-innlegg på VG.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn