Digitale ord og uttrykk

Ofte stilte spørsmål. 

Vis alle  Digital strategi  Google Adwords  Google Analytics  Google Apps  Nettside  Nyhetsbrev  SEO Søkemotoroptimalisering  Sosiale medier 

«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at faktisk er en.»
- Robert Rose

Google Adwords er Googles eget annonseverktøy for annonsering på nett. Her kan man f.eks lage tekst annonser som framtrer ved å søke i Google søkemotor. Ved å Google får brukeren opp tre annonser relevant til sitt søkeord øverst i søkeresultatet, hvorav en av annonsene kan være din. I tillegg kan en bl.a. lage bannerannonser og videoannonser som vises i Google Display Network. Disse annonsene kan opptre på kjente og relevante nettsteder f.eks. annonse for muffins som vises ved et bakeblogg-innlegg på VG.

Konvertering handler om å gjøre en "følger" (leed) til en betalende kunde og / eller få kunden til å gjøre en ønsket handling som å f.eks melde seg på et nyhetsbrev.

CTR: Click-through rate/ klikkfrekvens; er forholdet mellom brukere som klikker på en bestemt link, til det totale antallet brukere som ser på siden. Benyttes ofte for å måle suksessen til en reklamekampanje, samt hvor godt søkeordene og annonser fungerer.

Forholdstallet viser hvor ofte personer som ser annonsen din, ender opp med å klikke på den. Forholdet mellom klikk og visninger oppgis i prosentandel (klikk ÷ visninger = CTR). 5 klikk på 1000 visninger (5/1000) gir klikkfrekvensen på 0,5 %.

/Wikipedia / Google Support

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn