Digitale ord og uttrykk

Ofte stilte spørsmål. 

Vis alle  Digital strategi  Google Adwords  Google Analytics  Google Apps  Nettside  Nyhetsbrev  SEO Søkemotoroptimalisering  Sosiale medier 

En god digital strategi, gjør det mye enklere og ofte billigere i lengden. En digital strategi bør forankres i virksomhetens forretningsmål og øvrige strategier, da er det enklere å lage en plan for hvordan dette skal kommuniseres ut til samarbeidspartnere og kunder. En god strategi gir en målrettet satsing, føringer for taktiske og praktiske valg.

Det er fullt mulig å drifte all digital kommunikasjon selv, men dette er veldig avhengig av hvilket segment din virksomhet opererer innenfor og hvilke ressurser en har tilgjengelig til dette. 

Hvis du er tilstede på mange forskjellige plattformer og har egen nettside, Facebook side, Instagram profil og Twitter konto kan dette eksempelvis bli noe utfordrende om du er et enkeltmannsforetak. 

Vi anbefaler derfor å ha en godt utarbeidet digital strategi for å analysere akkurat hva som er ditt behov og hvordan du kan best mulig møte dette mtp. sosiale medier. Da vil du ha en god forutsetning for å kunne møte din kundegruppe på best mulig måte. 

Du kan f.eks. sette bort hjemmesiden og en god del av dine sosiale medier til dyktige folk. Alt avhenger av din plan og kapasitet, men det er krevende og klare alt.

Hva som er riktig innhold for din bruker er avhengig av din virksomhets produkt/tjenestetilbud og målgruppe. Et tips til å begynne med kan være å forsøke å kartlegge: Hvem er det som er din typiske kunde (gruppe)? Lage gjerne en fiktiv persona som representerer din typiske bruker.

For eksempel;Kjønn: Er det mann eller kvinne? Alder: Ung eller eldre? Interesser: Friluftsmenneske eller litteraturviter? Hvilke problemer skal han/hun løse? F. eks. "Arne, 40år, fotball interessert …"

Svarene kan være mange og derfor bør dette forsøkes å kartlegges så nøye som mulig for å gi best resultat. 

Når du har fått dannet et bedre bilde av hvem din "typiske" kunde er vil det være enklere å ha en generell forståelse for hvilket innhold som kan passe dem.

For eksempel: Er du innehaver av en butikk for dameklær der du ønsker å vise frem de nyeste plaggene, trendene og fornøyde kunder kan Instagram være en god plattform for dette, da hovedfokuset ligger på gode bilder for denne applikasjonen. 

«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at faktisk er en.»
- Robert Rose

 Det er en fordel å lage egne markedsføringsstrategier for hver enkelt kanal for å kunne tilpasse seg de forskjellige brukerne på hver enkelt plattform.

Som bedrift bør en i utgangspunktet alltid ha en publiseringsplan og langsiktig strategi for sosiale- og digitale medier.

Dette er en prosess som bør gjennomføres stegvis for best mulig sluttresultat. Hvis det er slik at du ser behovet for å fornye både din nettside og innhold i andre sosiale kanaler anbefaler vi deg å begynne med en digital strategi slik at du har gode forutsetninger for å lykkes på sikt. Det kan det være en fordel og gjøre analyser av hjemmesiden og lage en kommunikasjonsplan. På den måten har du et større grunnlag for å endre/ bestille ny hjemmeside.

For å få mer relevant trafikk inn på din nettside/Facebookside /Instagramkonto bør du produsere relevant og engasjerende innhold for din bruker, på bakgrunn av din digitale strategi og målsetning. Lag gjerne en ukes/månedsplan som du iverksetter for å opprettholde kontinuitet.

Gode bilder og historier er viktig for det gir produktet, tjenesten eller firmaet ditt en følelse av samhold. Som bruker har jeg valgt å følge din side for du gir meg relevante artikler eller en følelse som jeg liker.

Konvertering handler om å gjøre en "følger" (leed) til en betalende kunde og / eller få kunden til å gjøre en ønsket handling som å f.eks melde seg på et nyhetsbrev.

ROI står for "Return on Investment" og viser til inntekter eller fortjeneste som kommer til virksomheten på bakgrunn av markedsføringsstrategi. I korte trekk dreier det seg om å få igjen merverdi for investeringen. ROI = nettoinntekt / investering. 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies - Logg inn